אלעד לאור מסביר: מי הם "מפיצי העל" שמדביקים עשרות אנשים בקורונה?

נגיף הקורונה החדש נמצאה איתנו כבר כמה חודשים והמגפה התחילה בעיר ווהן בסין והתפשטה לכל מקום על רחבי הגלובוס. אחת התופעות המעניינות שראינו בהקשר של המחלה היא שלא כל האנשים מדביקים אחד את השני. יש אנשים שחלו בקורונה ולמרות זאת לא הדביקו אף אחת וראינו מספר רב של מקרים בהם בן משפחה אחד חלה ושאר המשפחה לא חלתה בקורונה. לעומתם יש אנשים שמדביקים אנשים אחרים בקצב גדול יותר מאשר השאר והם כנראה אחראים לחלק נרחב מהנדבקים במחלה. לאנשים אלה אנו קוראים "מפיצי על". 


אלעד לאור מסביר, ש"בחלק מהמגפות 20% מהאנשים, אותם מפיצי על אחראים על 80% מההדבקה בנגיף. החוקרים מעריכים כי אדם הנושא את נגיף הקורונה ידביק בממוצע, כ-2.6 בני אדם. אבל חלק מהאנשים מדביקים עשרות אנשים. יש מספר דוגמאות להדבקה המונית כזו ככה"נ על ידי אדם אחד. דוגמא אחת היא אימון מקהלה בוושינטון אחראית להדבקה של חמישים איש, וחתונה בירדן שגרמה להדבקה של שבעים ושישה אנשים באירוע אחד". 

מפיצי-העל מילאו גם תפקיד מפתח בהתפרצויות של וירוסי קורונה אחרים  כולל SARS . מטייל חולה בסארס ששהה במלון בהונג קונג הדביק כמה אורחים מעבר לים שחזרו הביתה והכניסו את הוירוס לארבע מדינות אחרות.

מיהם אותם מפיצי על?

לטענת ד"ר אלעד לאור, "אין תשובה חד משמעית וזה תלוי כמובן בגורמים רבים. זה תלוי בסוג הוירוס, הביולוגיה של המאחסן, סביבתו והתנהגותו. ככה"נ זה קשור לכך שאותו אדם מכיל כמות גדולה של וירוס בגופו והוא מפיץ אותו בכמויות רבות יותר ביחס לאחרים. לא ניתן לאבחן מראש מי הוא מפיץ על אבל בדיעבד לאחר חקירה אפידימיולוגית אנו יכולים לגלות מיהם אותם אנשים. ולכן על מנת למנוע מצבים של מפיצי על אנחנו צריכים להימנע מלשהות בקרבת אנשים חולים ובמקומות צפופים וסגורים ללא איוורור". 

"כלומר אותן שיטות שאנו מכירים – לבישת מסיכה, שטיפת ידיים וריחוק חברתי הם האמצעי הטוב ביותר להתגונן בפני אותם מפיצי על שכנראה גורמים להפצת רוב המגפה הנוכחית", מסכם ד"ר לאור. 

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*