מחקר ישראלי בודק: מתי עדיף לחסן נשים בהריון | ד"ר אלעד לאור

אלעד לאור: חיסוניות בקרב נשים בהריון

לאחרונה פורסם מאמר על מחקר שהתבצע בבית החולים 'הדסה' ובאוניבסיטה העברית בירושלים, על רמת הנוגדנים אצל תינוקות שאמהותיהם התחסנו בהריון. לפי תוצאות המחקר מסביר ד"ר אלעד לאור, כי חיסון קורונה לנשים בשבועות 31-27 להיריון מעניק הגנה מיטבית ליילוד. המחקר פורסם בכתב העת של האיגוד האירופי למיקרוביולוגיה ומחלות זיהומיות Clinical Microbiology and Infection. 

המחקר כלל 171 נשים שהתחסנו נגד קורונה, ונחלקו לשתי קבוצות: הראשונה כללה נשים שהתחסנו בשבועות 31-27 והשנייה כללה נשים שחוסנו בשבועות 36-32.

אלעד לאור: חיסוניות בקרב נשים בהריון
המחקר כלל 171 נשים שהתחסנו נגד קורונה | ד"ר אלעד לאור

 

הממצאים הראו כי רמת הנוגדנים אצל תינוקות שאמהותיהם התחסנו בשלב מאוחר יותר היתה נמוכה בכ-40% בהשוואה לילדים שהאמהות שלהם התחסנו בשבועות 31-27. בנוסף רמת הנוגדנים אצל התינוקות שאמהותיהם התחסנו בשבועות 31-27 היתה גבוהה פי שניים בהשוואה לאמהות שלהם. לעומת זאת, אצל תינוקות בקבוצת האמהות שהתחסנו מאוחר יותר רמת הנוגדנים המנטרלים היתה דומה לזו של האם.

ככל הנראה כאשר אישה בהריון מקבלת את החיסון, הנוגדנים שנוצרו אצל האם מועברים דרך השליה לעובר, ובכך מספקים הגנה ליילודים. עוד מסביר אלעד לאור כי אין מחקרים שנעשו על תינוקות בני פחות מחצי שנה מבחינת מתן החיסון ולכן יש חשיבות להגנה על היילודים בחודשים הראשונים אחרי הלידה. בחודשים אלה היילודים הם פגיעים יותר ביחס לתינוקות בוגרים יותר ולכן יש חשיבות להגן עליהם מבחינת קורונה.

בימים אלה עובד צוות החוקרים על פרסום מחקר רחב יותר, שכולל כ-400 נשים, ובוחן את נושא השפעת עיתוי התחסנות הנשים במשך כל שלבי ההיריון. עם זאת, על סמך הידע שנצבר גם מחיסונים אחרים, נראה כי המועד האופטימלי להתחסנות מבחינת היילוד הוא השליש השלישי מכיוון שאם החיסון ניתון בשלב מוקדם.

Rate this post

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*