פיזיותרפיה לטיפול בכאב כרוני: יעילות מוכחת

פיזיותרפיה - אילוסטרציה
פיזיותרפיה - אילוסטרציה

כאב כרוני הוא עניין נפוץ מאוד בקשישים, וכמובן, כאב קבוע עלול להשפיע משמעותית על איכות החיים של קשישים רבים. הכאב מגביל תנועה, פוגע בתפקוד היומיומי ומוביל לתחושות של דיכאון וחרדה במקרים מסוימים. ד"ר אלעד לאור, גריאטר ותיק ומנהל רפואי, מסביר כי אחד הטיפולים המוכחים לכאבים כרוניים, הוא פיזיותרפיה.

בפיזיותרפיה מקיימים תרגילים, משתמשים בטכניקות טיפול ידני וכך יכולים לעזוק להפחית את הכאב, לשפר את טווח התנועה ולחזק את השרירים. 

היתרונות בפיזיותרפיה

  1. הקלה על כאב: פיזיותרפיה יכולה להפחית משמעותית את עוצמת הכאב, הן באופן ישיר והן באמצעות שיפור התפקוד והפחתת המתח.
  2. שיפור טווח התנועה: כאבים כרוניים עלולים להוביל לירידה בטווח התנועה. באמצעות פיזיותרפיה, טוען ד"ר אלעד לאור, אפשר להחזיק את טווח התנועה ולשפר את היכולת לבצע פעולות יומיומיות.
  3. חיזוק השרירים: שרירים חזקים יכולים לסייע להתגבר על הכאב והפגיעה בתפקוד. פיזיותרפיה כמובן, מסייעת לחזק את השרירים ולשפר את האיזון והיציבה.
  4. שיפור איכות החיים: פחות דיכאון וחרדה ושיפור משמעותי באיכות החיים.
  5. שיפור בפעולות היומיוםד"ר אלעד לאור עד לכך שפיזיותרפיה מסייעת לקשישים רבים לשוב ולבצע פעולות יומיומיות מהנות ומאתגרות, דוגמת הליכה, פעילות ספורט מתונה, טיפוס במדרגות, משחק עם הנכדים וכיוצא בזה.
  6. צעד מונע ניתוחים ופרוצדורות פולשניות: כאשר כאב כרוני נחלש באמצעות פיזיותרפיה, הצורך בטיפול פולשני או בניתוח, יורד.
  7. גישה הוליסטית: האדם הוא מכלול לפי פיזיותרפיסטים, ולכן ההתייחסות היא לא לכאב עצמו בלבד, אלא גם לגורמים המשפיעים עליו, דוגמת תזונה, פעילות גופנית, סטרס ובריאות נפשית.
הקלה על כאב

סוגי טיפולים פיזיותרפיים

  1. טיפול ידני: עיסוי, טייפ קינסיולוגי ואמצעים נוספים, שמטרתם להקל על כאבים ולשפר את טווח התנועה של הקשישים.
  2. תרגילים פיזיים בהתאמה אישית: לכל קשיש וקשישה ניתן לבנות תכנית תרגילים אישית שתתחשב במגבלות ובצרכים של המטופל. למשל, חיזור, איזון ומתיחות.
  3. טיפול באלקטרודות: כלומר, שימוש בזרם חשמלי במטרה להקל על הכאב ולהוביל לשיפור בזרימת הדם.
  4. טיפול בקור ובחום: ד"ר אלעד לאור מציין כי חום וקור יכולים להקל על דלקות וכאבים כרוניים. בקור למשל, מטפלים כדי להקל על כאב ונפיחות.
  5. חיזוק שרירים משמעותיים: שרירים אלו הנקראים 'שרירי ליבה', הם בעלי חשיבות לתפקוד תקין וליציבה. בפיזיותרפיה לעתים ניתן דגש לנושא זה.
  6. טיפול בביופידבק: בטיפול זה ניתן ללמוד איך שולטים בתגובות הגוף לכאב הכרוני ואיך מתמודדים איתו.

פיזיותרפיה יעילה לטיפול בכאב כרוני!

מחקרים רבים מראים שפיזיותרפיה עוזרת, לעתים יותר מתרופות, להפחתת כאב כרוני בגב תחתון, ברכיים וצוואר. היא משפרת תפקוד, טווח תנועה ואיכות חיים. בכל מקרה, כמובן שמומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט או עם הרופא המטפל, לקבלת טיפול מותאם אישית.

Rate this post

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*