אלעד לאור עונה – מהן התוצאות המפתיעות של חיסון חברת פייזר?

השבוע הודיעה חברת התרופות האמריקנית "פייזר" כי ניסוי החיסון שלה הציג תוצאות של 90% יעילות במניעת הדבקה בקורונה. מדובר בחדשות מפתיעות, משום שכל ההערכות המוקדמות ניבו אחוזי מניעה של 50-60% נגד וירוס הקורונה.

איך מפתחים חיסון?

"בכל העולם מעבדות מחקר רבות עובדות במרץ על פיתוח חיסון שיוכל למנוע את הדבקתם של אזרחים. בדרך כלל, פיתוח חיסון חדש לוקח שנים רבות, אך בעזרת מאמץ קדחתני והתגייסות משותפת של מדענים, חברות תרופות ורשויות רגולציה, זמן פיתוח החיסון קוצר בצורה משמעותית" מספר ד"ר אלעד לאור.

איך עובד החיסון של פייזר?

אלעד לאור מסביר: "בשונה מחיסונים רגיליםהחיסון החדש אינו מכיל וירוס מוחלש או מומת. החיסון מכיל מקטע גנטי קצר שנקרא mRNA, אשר יוצר במעבדה באופן מלאכותי. מקטע זה מעודד את התאים בגוף לייצר חלבונים שונים שנמצאים על פני הווירוס עצמו.  כלומר, לאחר מתן החיסון הגוף שלנו מייצר חלבונים שונים הנמצאים על המעטפת של הווירוס. כמובן שחלבונים אלה אינם אמורים להזיק לנו, מכיוון שמדובר בחלקיקים קטנים של הווירוס ולא בווירוס השלם".

"לאחר מכן, הגוף מזהה את החלבונים האלה כחלבונים זרים והוא מתחיל לייצר תגובה חיסונית נגדם, ובעצם כנגד הווירוס. הגוף כבר מוכן מבחינה חיסונית עוד לפני שהווירוס האמיתי נכנס לגוף. כאשר הווירוס האמיתי יכנס לגוף, הגוף כבר יכיר את החלבונים שנמצאים על פניו והוא ישמיד את הנגיף לפני שיתרבה בגוף ויעשה נזק".

איך יודעים שהחיסון החדש אכן יעיל?

"השלב השלישי בניסוי של פייזר התחיל לפני מספר חודשים והוא כלל 43,538 משתתפים", אומר ד"ר אלעד לאור. "המשתתפים חולקו לשתי קבוצות, כאשר מחצית מהם קיבלו את החיסון האמיתי, והחצי השני קיבלו חיסון דמה (פלצבו). החיסון כולל 2 מנות הניתנות בהפרש של מספר שבועות. לפי פרסומים בתקשורת, נדבקו 94 בני אדם בווירוס הקורונה, כאשר 90% מהם קיבלו את חיסון הדמה (פלצבו) ורק 10% קיבלו את החיסון האמיתי".

האם החיסון בטוח?

"כרגע המידע שיש לנו לגבי יעילות ובטיחות החיסון מאוד מוגבל. עם זאת, אם החיסון הגיע לשלב השלישי, זה אומר שהוא עבר את השלבים המוקדמים, ולכן הוא ככל הנראה לא גורם לתופעות לוואי מסוכנות. כמובן שככל שעובר הזמן, נגלה יותר ויותר מידע לגבי החיסון, בטיחותו ויעילותו. אנחנו יודעים שהחיסון יעיל לפחות בחודשים הראשונים לאחר המתן, אך אנחנו עדיין לא יודעים האם ההגנה מפני הווירוס נשארת לאורך זמן, או שיש צורך לתת חיסון נוסף כל שנה, כמו בחיסון השפעת. בנוסף, אנחנו לא יודעים האם החיסון יעיל באותה מידה אצל אוכלוסיות שונות, כמו קשישים וילדים. יש עוד הרבה ללמוד", מסכם ד"ר לאור.

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*