גנטיקה, אורח חיים וסביבה: הגורמים שעשויים להשפיע על הופעת דמנציה מוקדמת | מחקר

עישון, שתייה מופרזת ותזונה לא בריאה - אילוסטרציה - ד"ר אלעד לאור
עישון, שתייה מופרזת ותזונה לא בריאה - אילוסטרציה - ד"ר אלעד לאור

באתרי החדשות דובר לאחרונה על 15 גורמים שונים, חלקם נתונים וחלקם קשורים בהרגלי חיים, אשר יכולים להשפיע על רמת הסיכון של אנשים לסבול מדמנציה מוקדמת. כמובן שיש לקחת מידע מסוג זה בערבון מוגבל, כפי שמציין ד"ר אלעד לאור, אך מדובר בכל זאת במחקר שפורסם בכתב עת מדעי בשם JAMA Neurology וראוי להזכירו.

על פי המחקר, שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטאות מאסטריכט ואקסטר, הגורמים שמגדילים במידת מה את הסיכוי לדמנציה מוקדמת, הם גם סביבתיים, גם קשורים באורח חיים, אך גם גנטיים. הכוונה ב"דמנציה מוקדמת" היא ירידה מסוימת ביכולת הקוגניטיבית שעלולה להופיע כבר סביב גיל 30. בכתבה המדוברת שאנו מצטטים מאתר "ערוץ 7", צוין כי ההערכה היא שבעולם קיימים כ-4 מיליון איש בגילאים 30 עד 64 שמתאפיינים עם דמנציה מוקדמת.

בין 15 הגורמים להופעת הדמנציה המוקדמת ולהתפתחות המחלה בהמשך, ניתן למנות צריכת אלכוהול מופרזת, דיכאון, סוכרת, קשיי שמיעה, בדידות מבחינה חברתית, ויטמין D בכמות נמוכה, מתח קבוע ומצב סוציו-אקונומי נמוך.

ד"ר אלעד לאור מדגיש, בעקבות הרשימה שנפרשה כאן, כי רבים מהגורמים האלו ניתנים לשליטה ולשינוי במהלך החיים. לדוגמא, אדם יכול להחליט שהוא לא שותה כמויות מופרזות של אלכוהול, יכול לבצע בדיקות מקיפות ולטפל בחוסר בוויטמינים, לאכול בריא ולהקטין את הסיכוי לסוכרת ועוד. 

לדברי חלק מהחוקרים, לבריאות הנפש של האוכלוסייה גם תפקיד מרכזי בסיכון לדמנציה מוקדמת. כלומר, מצבי מתח, דיכאון ובדידות יכולים בהחלט להשפיע. אם הציבור יידע מהם הגורמים, הוא יכול לנסות ולהימנע מהם.

כמו כן, אחד החוקרים הוסיף כי צעדים ופעילויות שיכולים לעכב או להפחית סיכון לדמנציה מוקדמת, הם תזונה בריאה והימנעות מעישון בראש ובראשונה. בהמשך, הוא מציין שכדאי ללמוד תמיד, להשקיע בתחביבים, להיות פעילות מבחינה חברתית ולקיים פעילות גופנית קבועה כלשהי.

Rate this post

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*