חידוד ההנחיות לרופאים כדי לאתר דמנציה וירידה קוגניטיבית

רופאה מסבירה תוצאות אבחנה למטופלת
רופאה מסבירה תוצאות אבחנה למטופלת

לאחרונה פורסם נייר עמדה על ידי ההסתדרות הרפואית, שמסביר איך נדרש לבחון את התפקוד המוחי של בני הגיל השלישי, כדי לקבל אינדיקציות לירידה קוגניטיבית או דמנציה. ד"ר אלעד לאור מסביר, כי ככל שתוחלת החיים עולה, כפי שקורה בעשורים האחרונים, כך השכיחות של ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ודמנציה, צפויה לעלות.

ההנחיות נוסחו באמצעות מומחים ישראלים העוסקים בגריאטריה, פסיכיאטריה ונוירולוגיה. דוקטור אלעד לאור מבקש לחדד את ההבדל בין דמנציה לבין ירידה בתפקוד הקוגניטיבי: בעוד שהירידה הקוגניטיבית מתבטאת בירידה בתפקודי המוח, הדמנציה גם מביאה לפגיעה בתפקוד השוטף של הלוקים בה. כמו כן, מי שמצוי במצב של ירידה קוגניטיבית, קיים סיכוי שהוא ילקה בדמנציה בהמשך – על כן יש צורך באבחון נכון של הירידה הקוגניטיבית. 

נקודות עיקריות מתוך נייר העמדה

  1. ירידה קוגניטיבית עלולה להתרחש בשל נטילת תרופות, ובמיוחד תרופות אנטי כולינרגיות. לכן, יש לשאוף להוריד למינימום את נטילת התרופות מסוג זה.
  2. מחלות שונות עלולות להוות בין הסיבות לפגיעה קוגניטיבית – למשל אנשים הסובלים מלחץ דם גבוה, או חולי סוכרת, ולכן יש לעקוב אחריהם ואחר מצבם הקוגניטיבי באופן עקבי.
  3. על הקביעה אם קיים חשש לפגיעה קוגניטיבית, להיעשות באמצעות רופאי המשפחה, אך יחד עם מומחים בתחומים נוירולוגיה ופסיכוגריאטריה. לשם כך, יש מבדקים המספקים תמונה כללית על מצבו של הנבדק (מבחן ציור השעון, מיני מנטל או MoCa).

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*