כך תקטינו סיכון לדמנציה ותאטו אותה

אישה מבוגרת בפעילות ספורט
אישה מבוגרת בפעילות ספורט
האם ניתן למנוע או להקטין את הסיכוי לאלצהיימר ולמחלות דמנטיות? עד לשנים האחרונות, בהן התקדם מאוד המחקר בנושא, מקובל היה לחשוב שאין דרך למנוע מחלות אלצהיימר ודמנציה. עם זאת, ניתן, לפחות סטטיסטית, להקטין את הסיכון לכך באמצעות מספר עקרונות. ד"ר אלעד לאור מרכז כאן כמה מן העקרונות הללו.
  1. שינה טובה – כדי שהמוח יתפקד ויהיה ערני, רובנו נצטרך כשמונה שעות שינה בכל לילה. חשוב לנסות ולשמור על שעות שינה והתעוררות אחידות. חשוב אולי עוד יותר, לוודא כי אתם ישנים בחדר בלי הסחות, דוגמת טלפון סלולרי, טלוויזיה וכו'.
  2. פעילות גופנית קבועה – מחקר אמריקאי הראה כי למבוגרים שמקפידים על פעילות שכזו בכל יום יש יותר חומר אפור במוח בהשוואה למי שלא מבצע פעילות גופנית. הדבר מתורגם לסיכוי נמוך משמעותית לחלות באלצהיימר (מחלה שבה החומר האפור במוח מצטמצם).
  3. דיאטה מאוזנת ובריאה – ההמלצה היא תזונה בריאה, שתכלול כמובן הרבה ירקות ופירות בכל הצבעים, עם כמה שפחות שומן רווי ושומן טראנס. ההמלצה הרווחת היא 'דיאטה ים תיכונית', מציין ד"ר אלעד לאור: "כמובן שחשוב לא להפריז בצריכת אלכוהול, יש לצמצם את הצריכה שלו וכמובן לא לעשן כלל".
  4. שמירה על חיי חברה – שמרו על מעגל חברים רחב, מומלץ להיות במסגרת או במספר מסגרות, כמו מועדונים ופעילות התנדבותית. מצאו תחביבים משותפים עם בני או בנות הזוג ו/או עם החברים. כך, התהליכים הקוגניטיביים והזיכרון יישמרו בצורה טובה יותר.
  5. הימנעות מלחץ והפגת מתח – כאשר אנו נתונים בלחץ מתמיד, הדבר עלול לפגוע באזורים שונים במוח. אם הגעתם למצב של לחץ, כדאי לעצור הכל, לנשום ולחשוב על הדברים באופן רגוע. כמובן שמדיטציה ושיחות עם הקרובים לכם יהיו מצוינות.
  6. לימוד וחשיבה כל העת – בדרך כלל, הסיכון לחלות בדמנציה יורד אצל מי ששואפים ללמוד דברים חדשים בחייהם. מהם דברים חדשים? ניגון בגיטרה, למידת שפה חדשה, קריאה של עובדות, טריוויה וכיו"ב.
תזונה בריאה. ד"ר אלעד לאור: "לא להפריז בצריכת אלכוהול"
תזונה בריאה. ד"ר אלעד לאור: "לא להפריז בצריכת אלכוהול"

Be the first to comment

Leave a Reply

כתובת האימייל שלך לא תפורסם


*